Kulinarne ABC

Bez śniadania ani rusz…

Od tego, czy i co zjemy na śniadanie, zależy cały nasz dzień. Solidny pierwszy posiłek dostarcza nam energii do działania. Choćby z tego powodu nie należy go omijać.

Budzimy się zwykle głodni, bo ostatni posiłek zjedliśmy 8-12 godzin temu. Jeśli nie zjemy śniadania – mózg będzie gorzej pracował, będziemy mieli kłopoty z koncentracją, zapamiętywaniem i logicznym myśleniem, gorzej radzimy sobie ze stresem i łatwiej złapiemy infekcję. Ponadto rano nasila się produkcja soków trawiennych, które podrażniają błonę śluzową żołądka. Niejedzenie śniadań może więc zaowocować nawet wrzodami.

Śniadanie powinniśmy zjeść w ciągu godziny od wstania z łóżka. Jeśli zjadamy pięć posiłków dziennie, śniadanie powinno nam dawać 25 procent dziennego zapotrzebowania na kalorie, jeśli cztery – 30 procent. Dostarczając sobie większej ilości kalorii w pierwszej połowie dnia, możemy uniknąć ich niebezpiecznej kumulacji wieczorem. Pamiętajmy, by poranny posiłek był sycący, ale nie ciężkostrawny, i urozmaicony.

Idealne śniadanie musi zawierać niezbędne składniki odżywcze, czyli:

  • węglowodany – są głównym źródłem energii, może to być na przykład kromka ciemnego pieczywa, miseczka musli czy płatków
  • białka – są podstawowym budulcem naszych komórek, na przykład szklanka mleka, kubek jogurtu, plaster żółtego lub białego sera czy jajko
  • tłuszcze – ułatwiają przemiany energetyczne i przedłużają uczucie sytości, np. pieczywo posmarowane cienko masłem lub margaryną
  • witaminy i sole mineralne – są potrzebne do sprawnego funkcjonowania organizmu, zwierają je surówki, owoce świeże lub suszone.
Click to comment
To Top